Hvilken type legitimasjon må forevises?

Bakgrunn:

På grunn av innskjerpede lovkrav fra myndighetene må vi innhente oppdatert legitimasjon på en del av våre kunder.

Det er ikke bare ved etablering av kundeforholdet at banken er lovpålagt å innhente legitimasjon. Også i et løpende kundeforhold må vi sørge for at legitimasjonen vi har innhentet tilfredsstiller myndighetenes krav.

 

Hvem dette gjelder:

Dette gjelder for mange av våre kunder. Selv om du har vært kunde i mange år vil vi ha behov for en oppdatert legitimasjon av deg. 

Er dere flere i samme husstand er det fint om du sjekker om det kan gjelde for flere av dere. 

 

BankID

For å kunne ha BankID er det krav om at man må legitimere seg med gyldig pass. BankID er din signatur i form av en elektronisk ID og det stilles derfor strengere krav til legitimasjonskontroll.

 

Legitimasjon:

Vi anbefaler at alle kunder legitimeres med gyldig pass. Hvis du ikke har pass kan førerkort benyttes. (BankID krever pass).  Hvis du mangler gyldig legitimasjon tar du kontakt med din kunderådgiver eller kundesenteret i banken.

 

SMS fra Sunndal Sparebank

De av våre kunder som må fremvise legitimasjon i forbindelse med nytt lovverk vil motta en SMS fra oss om dette. 

 

Hvordan:

Du må komme innom et av våre kontor for å få scannet passet ditt (Sunndalsøra, Molde eller Ålesund).

Kan du ikke møte personlig må du sende det via sikker kommunikasjon i nettbank (se under)

Ordinær åpningstid er alle hverdager fra kl 09:00 – 15:30 (gjelder alle våre kontor)

I forbindelse med dette har vi utvidet åpningstid på Sunndalsøra

Torsdag 23.mai fra kl 07:00 – 18:00 

        Tidspunktene utover ordinær åpningstid gjelder kun for kunder som skal legitimere seg.

 

Sende pass digitalt

Du kan sende bekreftet kopi av passet ditt på sikker kommunikasjon til oss. Dette gjør du enklest i nettbank, logg inn og velg «kontakt oss» (nederst i menyen til venstre). Klikk på de 3 strekene oppe til høyre, og velg «ny melding». Så laster du opp kopien av passet og sender inn. Dette er helt trygt. 
Husk at kopi av passet må være bekreftet av offentlig instans: bank, post, kommune osv. 

 

Nettbank/Mobilbank

I tillegg til krav om legitimering, vil flere av våre kunder også oppleve å måtte besvare noen spørsmål om kundeforholdet sitt ved innlogging i nettbanken/mobilbanken. Dette er også en del av den lovpålagte oppfølgingen av våre kunder.