Ting du kan fikse selv på nett
-
MobilbankMed mobilbanken har du alt du trenger i din bankhverdag.
Hvordan får jeg mobilbanken?
- Last ned mobilbanken i Google Play eller Apple App Store (iPad brukere må endre feltet for enheter til "alle". Dette fordi det ikke finnes en egen versjon av mobilbanken for iPad.)
- Aktiveres i nettbanken eller i mobilbanken ved oppstart:
- Nettbank: Innstillinger (tannhjulet i venstre meny) -> Mobil -> Mobilbank -> Aktiver Mobil App til iPhone eller Android
- Mobilbank: Velg "Aktiver" i velkomstskjermen og følg anvisningene
Aktivering uten BankID
Ungdom under 15 år eller andre kunder som ikke har BankID kan ta i bruk mobilbanken. Kontakt banken som sender en PIN-kode på SMS eller pr. brev. Denne PIN-koden er gyldig i 15 minutter for aktivering av mobilbanken (via SMS).
-
BankID på mobil
BankID på mobil fungerer på samme måte som ved bruk av vanlig BankID. Forskjellen er at du ikke trenger å ha med kodebrikken. Det gjør BankID på mobil til et fleksibelt alternativ når du er på farten og ikke har kodebrikken tilgjengelig.
- BankID på mobil virker selv om du flytter SIM-kortet fra én mobil til en annen.
- Tjenesten fungerer i utlandet.
- Fungerer på de fleste mobiler og hos alle mobiloperatører.
-
eFaktura
Med eFaktura får du regningene dine ferdig utfylt i nettbanken. Dermed slipper du å taste inn KID-og kontonummer. Det eneste du må gjøre, er å bekrefte betalingen.
Du kan selv endre beløp og forfallsdato på en eFaktura dersom du ønsker det. Når regningen er betalt, oppbevares den elektronisk i nettbanken. Slik har du alltid full oversikt, både over betalte og ubetalte regninger.
- Du kan få varsel på e-post hver gang du mottar en ny eFaktura.
- Kan kombineres med AvtaleGiro.
Kom i gang med eFaktura i nettbanken
Det er tre muligheter for å komme i gang med eFaktura:
- Når du har mottatt en faktura du ønsker som eFaktura vil den inneholde en eFaktura referanse. Denne oppgir du når du har funnet frem til Opprett avtale og søkt opp mottaker i Nettbanken.
- En enda enklere løsning er at du betaler regningen som vanlig, og svarer ja på spørsmålet du får om å opprette en eFakturaavtale når systemet identifiserer at denne betalingsmottakeren tilbyr eFaktura
- Nyhet: Opprett eFaktura-avtaler med en rekke bedrifter. Du trenger BankID for å logge inn, opprett avtale.
-
Avtalegiro
AvtaleGiro er automatisk betaling av faste regninger. Du slipper å fylle ut konto- og KID-nummer, og regningene blir alltid betalt på forfallsdato, forutsatt at det er dekning på kontoen din.
- Pålitelig innbetaling av faste regninger.
- Hver AvtaleGiro er synlig i betalingsoversikten din minst sju dager før forfall.
-
Du kan sette og endre beløpsgrense på avtalegiroavtalen i nettbank og mobilbank.
- Kan kombineres med eFaktura.
For å opprette AvtaleGiro må du logge inn i nettbanken på PC – velg betalinger og betale. Utfør betalingen av regningen du ønsker å opprette AvtaleGiro på, og du vil få spørsmål om du vil opprette avtalegiro automatisk. Velg ja og signer med BankID.
-
Opprette konto
Nå kan du selv opprette konto i mobilbanken, du kan opprette både brukskonto, sparekonto og BSU.
Logg inn i mobilbank, trykk på «Ny konto +» oppe til høyre, velg kontotype og trykk bestill. Du vil så få en SMS med link til signering av kontoavtale. Når dette er utført så vil kontoen bli tilgjengelig i mobilbank/nettbank.
Du kan endre navn på konto ved å gå tilbake til konto oppsett , velg den nye kontoen – gå til «Inn/ut» og trykk «rediger/blyant ikon» øverst til høyre.
Ønsker du å gi noen fullmakt til en eller flere av kontoene dine? Send oss en melding under kontakt oss/meldinger i nettbank/mobilbank.
-
Se PIN-koden til dine kortHar du glemt PIN-koden din? PIN-koden er alltid tilgjengelig i nettbanken under "Kort".
-
Design ditt eget bankkort
Har du lyst på et bankkort med personlig preg? Med kortdesigneren vår inne i nettbanken kan du velge et bilde av barna, kjæledyret eller et annet favorittbilde og bruke det på bankkortet ditt. Du kan også velge et av de fine motivene som allerede finnes i kortdesigneren.
Det er kun de som har BankID som kan designe eget bankkort. Kort til barn kan ikke ha eget design.
Bankkort med eget design kan du bestille inne i nettbanken under "Kort" og "Valgfri design". -
Sperre kortHar du mistet eller blitt frastjålet kortet ditt?
Sperr kortet ditt selv i nett- eller mobilbank, eller ring vår sperretjeneste
Stop24: (+47) 71 68 91 00
-
Meld skade
Det lønner seg for deg å melde skade elektronisk via vår enkle løsning. Logg deg inn med BankID og meld skaden elektronisk via knappen under. Du kan melde skade elektronisk på bolig, bil, reise, innbo og fritidsbolig. Du kan laste opp relevante dokumenter du har tilgjengelig nå og legge til flere dokumenter senere ved behov.
Skader som gjelder reisesyke, ulykke, personskade, rettshjelp, næringsforsikring og landbruksforsikring kan ikke meldes elektronisk. Vennligst bruk eget skademeldingskjema
-
Endre beløpsgrense på utgående betalinger
Logg inn i nettbank på PC (er ikke mulig å gjøre dette i vår mobilbank/mobil-app)
Gå til Innstillinger (tannhjulet i venstre meny) -> Betalingsoppsett
Beløpsgrensen endres nederst på siden hvor det står «Beløpsgrense per betaling» her taster du inn ønsket beløpsgrense for betaling.
Dette må da bekreftes med BankID brikke eller BankID på Mobil.
-
Kom i gang med SMS-varsling
Med våre SMS-tjenester kan du enkelt overføre penger mellom egne kontoer, sjekke saldo og få oversikt over siste transaksjoner. Du kan i tillegg sette opp automatisk varsling av for eksempel lønns- og pensjonsinnbetalinger og større utbetalinger.
- Gir rask og enkel oversikt.
- Varsling av store utbetalinger gir sikkerhet.
- Tjenestene administreres i nettbanken, men kan også legges opp for kunder som ikke har nettbank.
Logg inn i nettbanken -> gå til "Innstillinger" i menyen -> velg SMS-varsel -> følg instruksjonene og velg hva du ønsker varsel for.
-
Viktig informasjon om LEI (Legal Entity Identifier)
Fra 1. januar 2018 må alle juridiske personer som skal handle aksjer, egenkapitalbevis, obligasjoner og/eller andre finansielle instrumenter gjennom et verdipapirforetak/bank ha en LEI-kode. LEI-kode er et juridisk identifikasjonsnummer.
Les mer og søk opp din bedrifts LEI-kode
Her finner du informasjon om pris, fornyelse etc